AIRPODS: Waarom Apple de juiste Marketing Game speelt

Apple is al jarenlang de koploper wanneer het gaat om een zo eenvoudig mogelijk besturingssysteem van zijn producten. Ze begonnen met het verwijderen van de terug knop op smartphones. Inmiddels leven we in een ontwikkelingsfase waarin de bedrading van oortelefoons wordt weggelaten. Dan hebben we het natuurlijk over de AirPods. Een behoefte waarnaar we lang hebben gesnakt, nietwaar?

Toen we nog oortjes met bedrading hadden

Je kent de situatie vast wel. Je gaat naar je werk en bent van plan om een lekker muziekje op te zetten. Je grijpt je sleutelbos en telefoon van het aanrecht en stopt een appel in je mond. Dan zie je je oortjes in de fruitschaal liggen als een klein propje papier. Een grote knoop dus. Je steekt ze in je zak, want je hebt haast. Dan trek je de deur achter je dicht. Onderweg probeer je de verschillende knopen uit je oortjes te halen, maar doordat je ze haastig in je zak had gepropt is de knoop alleen maar groter geworden. Een minuut voordat je op je werk komt, is het je gelukt de knoop eruit te halen, maar ja nevermind…

“Driver of the markt” of “markt driven”

Een goede marketeer kijkt naar het probleem van zijn consument. Het probleem: de eindeloze knoop die altijd weer terugkomt in de bedrading van je oortjes. Oplossing: een hoesje voor je oortjes waarin je de bedrading om heen kunt wikkelen. Hoewel we allemaal inmiddels weten dat dit niet helemaal werkt, heeft deze marketeer een oplossing voor de consument zijn probleem gevonden.

Maar de beste marketeer kijkt niet alleen naar het probleem van zijn consument, nee de beste marketeer verandert niet alleen de regels van het spel, hij of zij verandert het hele spel zelf! In plaats van naar een oplossing te kijken voor het product heeft Apple een heel nieuw product ontworpen. Namelijk van oortjes naar AirPods. Waarom zou je naar een oplossing zoeken voor de knoop in de bedrading als je ook de bedrading weg kan laten? It’s about being a driver of the market, not simply being market-driven zei Seth Godin ook wel in zijn boek ‘This is Marketing’.

Game changer

Apple is dus een echte game changer, want immers heeft het bedrijf een heel nieuw product ontworpen. Dit is ook waarom ze ook een geldige reden hebben om de productprijs hoog te houden. Ze spelen de juiste marketing game, omdat het hùn game is. Eenmaal het product aangeschaft, snap je ook waarom iedereen met die witte ‘tandenborstel opzetstukken’ in z’n oren loopt. Het scheelt een hoop stress en ze zijn makkelijk te bewaren in het hoesje van OBLAC.

Laat een reactie achter

Alle reacties worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd